«I skjæringspunktet mellom syntaktisk tydelighet og tematisk lønnlighet»

Vinduet, 1, 2011.

Rune Christiansens forfatterskap er preget av intertekstuell lek og av en forfatter som generøst deler erfaringer fra sin litterære dannelsesprosess. Når han deler med leseren de litterære møter som formet han som forfatter, deler han også sin forkjærlighet for en litteratur. Kanskje er det nettopp derfor disse referansene ikke fremstår som utenpåklistrede kulturelle markører, men som noe dypt integrert i hans eget prosjekt, i hans egen skrift. Måten han speiler sin fascinasjon for J.M.G. Le Clézios skrift på i sin egen syntaks i Intimiteten[i], er et interessant eksempel på dette. I Krysantemum[ii] formuleres et helt kapittel som en pastisjerende hyllest til Georges Perec, som igjen bringer tankene til Perecs egen hyllest til Flaubert i Les Choses,[iii] mens Alfred de Vigny fremstilles ikke bare som et ledemotiv, men også som et grunnleggende tilknytningspunkt for protagonisten.

Møtet mellom virkelighet og fiksjon fremstilles ofte med utgangspunkt i protagonistens lesererfaring i Christiansens romaner. Fra en setning av Claude Simon i Hvalene i Glasgow[iv] til en betraktet filmscene i Krysantemum, preges fremstillingen av hovedpersonenes lesning av verden og av litteraturen av en skrift som mimer protagonistens erkjennelsesprosess mer enn den tolker selve erkjennelsen. Når forfatteren henter referanser fra litteraturen og filmen, er det med respekt og varme han lar dem bli stående utolket men erfart, dermed skapes det i rommene som blir til mellom referansen og hans egen tekst et sted hvor leseren kan skrive inn sin egen erfaring, sin egen lesning av verden, av litteraturen. Slik blir de utforskede maskene han gir sine protagonister, fra levende og fiktive modeller, fra filmer og tekster, like mye leserens som protagonistens.

I denne samtalen diskuterer vi påvirkningen fra fransk litteratur generelt, og J.M.G. Le Clézio spesielt.

[i] Rune Christiansen, Intimiteten, Oslo, Forlaget Oktober, 2003.

 

[ii] Rune Christiansen, Krysantemum, Oslo, Forlaget Oktober, 2009.

 

[iii] Georges Perec, Les Choses, Paris, René Julliard, 1965.

[iv] Rune Christiansen, Hvalene i Glasgow, Oslo, Forlaget Oktober, 1990.

Brad Good

Brad Good has been an endorsed Squarespace Expert since the beginning and has been working on the platform since 2008. He has helped hundreds of Squarespace customers with their websites.

http://www.bradgood.net
Forrige
Forrige

« Rencontre de Rune Christiansen avec l'œuvre de Le Clézio »

Neste
Neste

« Den sanselige ekstasens forfatter »