Lykke og eksil - Om Rune Christiansens forfatterskap

Forlaget Oktober, 2016

223 s.
ISBN 978 82 495 1403 8

– Her er madeleinekaken, sier Rune. – For å bruke en klisjé: Her er det madeleinekaker overalt.
Rune og Miriam står foran inngangen til Eiksmarka skole. En fotball kommer trillende mot dem, og Rune stanser den med foten, titter ned på den et øyeblikk, som for å la dette øyeblikket få legge seg over et annet. Så sender han ballen tilbake til en liten gutt i rød genser.
I Rune Christiansens barndomsunivers på Østerås åpnes det som skal bli en fruktbar og innholdsrik samtale om litteratur. Nysgjerrig spørrende og grundig lesende viser Miriam Stendal Boulos frem spennvidden i Rune Christiansens forfatterskap. Boulos tar for seg lesning og skriving som klassereise og dannelsesprosjekt, og hun holder døren åpen til Christiansens skattkammer: film og litteratur fra den store verden, i et eklektisk, mangslungent og rikt monn, som ikke avgrenser høyt fra lavt, men som plukker og setter sammen de hundretusener av biter som utgjør et lesende, sansende og erindrende menneskes liv. Slik inviterer hun samtidig inn til et forfatterskap som er lekent, åpent og grunnleggende humanistisk.

Klikk her for å lese et utdrag fra boken.

Omtale

"Vellykket om lykke ... Nå har den svært habile og litterært kyndige Miriam Stendal Boulos tatt for seg Rune Christiansens forfatterskap i den leseverdige og tilgjengelige boka Lykke og eksil [...] Her var to litterært kyndige som fant hverandre i tekstene til en fransk forfatter. Resultatet er en bok som burde interessere alle litteratur avhengige fordi den så åpent og ærlig legger fram skrivingens forutsetninger og gleder i lidenskapen for lesning [...] Miriam Stendal Boulos klarer på en særdeles effektiv og tydelig måte å vise fram Rune Christiansens litterære humanistiske prosjekt, og avdekker tydelig hvordan lesing, film og skriving hos denne forfatteren er tett koblet sammen"
TURID LARSEN, DAGSAVISEN

"Kapitteltittelen 'Å utvikle gehør for sitt eget ved å lese andre' kunne også […] gjort tjeneste som tittel for hele denne boken … De to samtalepartnerne bruker mye og vel anvendt plass på å reflektere over nettopp forfattere og verker, filmer som har gjort inntrykk på Christiansen og påvirket bøkene hans, holdningen til å skrive, men også innsikten i det menneskelige. Han snakker om andres bøker som steder å være, men også steder å lære. Slik blir begrepet intertekstualitet i høy grad meningsfylt i denne boken … Lykke og eksil vil være en utmerket følgesvenn for et første møte med Rune Christiansens romaner, eller kanskje enda mer en gjenlesning".
LEIF EKLE, NRK

«Boulos bok gjev ei velkomen forståingsramme for det særmerkte ved forfattarskapen […] vil bli ståande som eit viktig referanseverk for seinare forsking»
MERETE RØSVIK GRANLUND, DAG OG TID

«Dersom du ønsker å få en større forståelse for Rune Christiansens forfatterskap, er «Lykke og eksil» virkelig en bok du bør få med deg! Den rommer alt - og mere til - som vi bokelskere løper beina av oss for å få med oss hver gang det er forfattertreff på landets mange litteraturhus. […]  Det er alltid spennende å få innblikk i hva som inspirerer dyktige forfattere, hvordan de ser på sin egen litterære utvikling, hvordan de reflekterer rundt tematikken i egne bøker, hvor mye av seg selv de har lagt inn i bøkene sine og hvor mye som kommer fra andre steder. «Lykke og eksil» favner alt dette. Jeg anbefaler boka varmt!»
ROSE-MARIE CHRISTIANSEN, ROSE-MARIES LITTERATUR- OG FILMBLOGG

 

 

Chemins pour une approche poétique du monde. Le roman selon J.M.G. Le Clézio

Museum Tusculanum Forlag, København, 1999.

270 s.  ISBN 978-87-7289-545-1
Serie: Etudes Romanes, vol. 41
ISSN 1395-9670

This volume deals with Le Clézio's work as a whole and attempts to show how the author infuses a poetic dimension into the novel genre and thereby presents the human confrontation with the outside world with a revitalized intensity. Having analyzed his unconventional treatment of the characteristics specific to the novel genre (plot, character, references to space and time), the book establishes the poetic qualities of an author who presents man through his relationship with matter, and who describes primordiality with a rhythm and a system of metaphors that extends the sensory.

Omtale

« Boulos viser fint, hvordan Le Clézios romanæstetik er original. Fx i forhold til en Robbe-Grillet, og samtidig er et brud med den traditionelle roman. […] kan anbefales alle der ønsker dybtgående besked om en af Frankrigs største nulevende forfattere.»
JOHN PEDERSEN, BERLINGSKE TIDENDE, 18.06.1999.

« Stendal Boulos presents a thorough and wide-ranging analysis of the entire œuvre up to 1997 ... The author's conclusion are convincing and clearly argued: Le Clézio's obsession with expression and representation on the one hand, and with the material world on the other, is seen as giving to an original, poetic approach to the novel which not only expands the parameters of the genre but brings both the writer and the reader into a more intense, more immediate contact with their surroundings. »
FORUM FOR MODERN LANGUAGE STUDIES

« Miriam Stendal Boulos analyse toutes les composantes de la création romanesque chez Le Clézio et en particulier les caractéristiques des personnages, leur parcours et surtout leur discours, l’art de l’expression et de la narration propres à l’écriture poétique leclézienne. […] On y trouvera aussi un très intéressant chapitre sur l’originalité de la typographie, de l’iconographie et les différentes techniques utilisées. »
BULLETIN CRITIQUE DU LIVRE FRANÇAIS, 611-612, AOÛT - SEPTEMBRE 1999.

«Le livre des M. Stendal Boulos témoigne d’une excellente connaissance de l’œuvre de Le Clézio, aussi bien des textes de fiction que des essais, ainsi que de sa littérature critique. […] M. Stendal Boulos met à plusieurs reprises et à juste titre l’accent sur l’importance, chez Le Clézio, du chant et de la chanson, forme d’art collectif qu’il convient de relier au mythe dans cette perspective. Saluons également les études précises de la typographie, des noms propres attribués aux personnages ; l’insistance sur l’expression d’une sensorialité fusionnelle et l’érotisation du paysage. […] un travail sérieux, ample, un livre utile. »
SOPHIE BERTOCCHI-JOLLIN, ROMANISCHE FORSCHUNGEN 116, 2000.


Den franske og franskspråklige roman etter 1950 (red.)

Romansk Forum, nr. 20, Universitetet i Oslo, 2005. 203 sider.
ISSN 0804-6468